מה הסיפור שלו?

כמו בכל כך הרבה גזעים, מקורותיו של הצ’יוואווה אינם ברורים, אך יש שתי תיאוריות כיצד הגיע אלינו. התאורה הראשונה גורסת שהוא צאצא מכלב ממרכז או מדרום אמריקה המכונה Techichi. כשאנחנו מסתכלים על הראיות של הצ’יוואווה שמגיעות ממרכז ודרום אמריקה, אנו מוצאים את עצמנו מסתכלים אחורה אל הציוויליזציה הטולטקית. יש גילופי טולטקים המתוארכים למאה ה -9 לספירה המתארים כלב הדומה לצ’יוואווה, עם אותם אוזניים גדולות וראש עגול. כלבים אלה נקראו Techichi ומטרתם בתרבות טולטק עדיין אינה ברורה.. התיאוריה השנייה גורסת כי כלבים קטנים חסרי שיער מסין הובאו למקסיקו על ידי סוחרים ספרדיים ואז גידלו אותם עם כלבים קטנים מקומיים. לא משנה איזו תיאוריה נכונה, הצ’יוואווה שאנו מכירים כיום התגלה בשנות ה -50 של המאה העשרים במדינת צ’יוואווה המקסיקנית, ממנה לקח את שמו. מבקרים אמריקאים במקסיקו הביאו איתם את הכלבים הקטנים הלללו.

איך הוא נראה?

זהו הכלב הקטן ביותר בעולם בעל האישיות הענקית ביותר שתפגשו! גובה הצ’יוואוואה נע בין 15-23 ס”מ, לכלב הצ’יוואווה ראש מעוגל בצורת תפוח ופרצוף זעיר מאוד והם בעלי עיניים גדולות ואוזניים גדולות וזקורות. משקלו של הצ’יוואווה האופייני הוא 3 עד 6 קילו. ישנם צ’יוואווה שהם קטנים יותר, אך הם נוטים לא להיות בריאים במיוחד.  הגדולים יותר יכולים  להיות בחירה טובה למשפחות עם ילדים. צבעי פרוות הצ’יוואווה עשויים להיות בצבעים אחידים כמו שחור, לבן, חום, שוקולד, אפור וכסף או בעלי שניים ושלושה צבעים. ניתן להבחין בין שני סוגי צ’יוואווה בהתאם לשיער שלהם: ארוך או קצר וחלק.

איזה אופי יש לו?

הצ’יוואווה הנועז והבוטח מתואר לעתים קרובות כטרייר. אופיו הערני וחשדנותו כלפי זרים הופכים אותו לכלב שמירה מצוין. הוא רגיש ומגיב היטב לחיבה וחברות. הוא אהוב על נשים וגברים כאחד ונאמן מאוד לבעליו. בעלי צ’יוואווה מתמסרים אליהם, ורבים אומרים שברגע שתשתף את חייך עם אחד, לא יהיה גזע כלבים אחר בשבילך. בדרך כלל הם מוכנים להתיידד עם אנשים חדשים אם הם מוצגים על ידי בעליהם כאדם ראוי. כמו כל כלב, גם צ’יוואווה זקוק לסוציאליזציה מוקדמת – חשיפה לאנשים רבים, מראות, צלילים וחוויות – מוקדם ככל האפשר. סוציאליזציה מסייעת להבטיח כי גור הצ’יוואווה  יגדל להיות כלב שמסתגל היטב. צ’יוואווה דורשים מינימום טיפוח ופעילות גופנית. צ’יוואווה לא מומלצים לבתים עם ילדים מתחת לגיל שמונה, פשוט בגלל הסיכוי לפציעה של ילד צעיר או של הצ’יוואווה. הם זקוקים ל -20 עד 30 דקות של פעילות גופנית מדי יום אך לא מומלץ יותר מזה.

האם הוא עשוי לסבול מבעיות בריאות כלשהן?

לצ’יוואווה אין בעיות בריאותיות משמעותיות, אך כמו כל הגזעים הוא יכול להיוולד או לפתח בעיות בריאות מסויימות. לא כל הצ’יוואווה יסבלו מכל המחלות, אך חשוב להיות מודעים להן.

הקפדה על ניקיון אזניים – האוזניים של הצ’יוואווה יכולות נוטות להצטברות שעוות אוזניים ולעור יבש.

Patellar Luxation – נגרם כאשר הפיקה, שיש בה שלושה חלקים – עצם הירך,הפיקה ושוקה (עגל) אינן מסודרות כראוי. זה גורם לצליעה ברגל או להליכה לא תקינה. זהו מצב המתרחש בלידה.

היפוגליקמיה- רמת סוכר נמוכה בדם היא בעיה אפשרית עם כל גורי גזעים קטנטנים. היפוגליקמיה ניתנת לטיפול בקלות בשלבים הראשונים, אך יכולה להיות קטלנית אם לא מטפלים בה.

רחשי לב – נגרמים על ידי הפרעה בזרימת הדם בתאי הלב. אם ניכרת מחלה, כפי שאובחנה באמצעות צילומי רנטגן ואקו לב, הכלב עשוי להזדקק לתרופות, תזונה מיוחדת והפחתה בכמות הפעילות הגופנית שהוא מקבל.

היצרות ריאותית – מחלת לב מולדת המתרחשת כאשר הדם אינו זורם כראוי דרך הלב מכיוון שהמסתם הריאתי לקוי וגורם לחסימה. המשמעות היא שהלב חייב לעבוד קשה יותר ויכול להיות מוגדל, מה שמוביל לאי ספיקת לב

Open Fontanel – צ’יוואווה נולדים עם מרכז רך בגולגולת בדומה ללידת תינוק, בדרך כלל הנקודה הרכה נסגרת, אך לפעמים לא נסגרת במלואה.

רעד – צמרמורת היא תופעה שכיחה בצ’יוואווה. המכניקה מדוע הם רועדים או רועדת אינה ברורה, אך בדרך כלל היא מתרחשת כאשר הכלב נרגש, לחוץ או כשקר לו.

אילוף! כי אתם רוצים שהוא יתנהג כמו 'בנאדם' 🙂

למרות גודלו הקטן של הצ’יוואווה, כמו כל הכלבים הוא זקוק להתעמלות ולאילוף. כמות האנרגיה שיש לצ’יוואווה בוגר יכולה להפתיע. הוא ירדוף בלי סוף אחר חיות קטנות ויהיה מוכן לשחק תמיד. צ’יוואווה נהנה מטיולים, שיטוטים בפיקוח בחצר, וזריקה והבאת צעצועים. צריך מאוד להיזהר ולהשגיח עליהם מכיוון שאין להם פחד והם מסוגלים להתרועע עם כלבים גדולים יותר שעשויים לפגוע בהם.  אימון צ’יוואווה יכול להיות משימה מהנה. הם זריזים וצייתנים. גורים צריכים לצאת ברגע שהם מתעוררים בבוקר, אחרי כל ארוחה, אחרי תנומות, אחרי זמן המשחק, ורגע לפני השינה. שימוש בכלוב כדי לסגור לתחום אותם כאשר אינכם מסוגלים לפקח עליהם ילמד אותם שהם יכולים לשלוט בשלפוחית השתן ולמנוע מהם תאונות בבית. אמן את הצ’יוואווה שלך באמצעות טכניקות חיזוק חיוביות כגון תגמולי אוכל, שבחים ומשחק, ובקרוב תגלה שהוא יכול ללמוד כל דבר שתלמד.

האם הוא שבר שיא גינס?

התשובה…. חיובית!
הכירו את מילי ששברה שיא גינס
הכלבה הקטנה ביותר שחיה, מבחינת גובה, היא נקבת צ’יוואווה, שגובהה כולל הראש הוא 21.65 ס”מ בלבד.

כשמילי  נולדה ב -1 בדצמבר 2011, היא שקלה פחות מ-28 גרם, והיה צריך להאכיל אותה בטפטפת. בגיל שנה היא שקלה כ -567 גרם בלבד.